Dat Lean Management in de praktijk effectief is, is aangetoond. De meeste bedrijven en organisaties hebben hun kosten terug zien lopen en hebben een betere concurrentiepositie gerealiseerd. Nu zijn al deze verbeteringen natuurlijk erg fijn en voornamelijk voor de directie en het management. Echter, minder vaak wordt er beschreven wat de voordelen voor de medewerkers op de werkvloer zijn en waarom zij juist baat hebben bij Lean. Raar want het grootste deel van de successen van Lean wordt namelijk bepaald door de medewerkers!

Daarom hieronder vijf redenen waarom het implementeren van Lean voordelen met zich mee brengt voor de medewerkers op de werkvloer:

Iedereen hetzelfde doel

Natuurlijk is er met Lean uiteindelijk geld te besparen, maar een van de belangrijkste kenmerken is dat samenwerken centraal staat. Zonder samenwerking is een succesvolle implementatie niet mogelijk. Dit betekent dus dat zowel de medewerkers op de werkvloer als de leidinggevenden en het management continu samen moeten werken om projecten succesvol te laten zijn. Het voordeel hiervan is dat je elkaar niet alleen beter leert kennen als collega’s, maar het gevoel van verschil in hiërarchie een stuk kleiner wordt. Iedereen heeft per slot van rekening hetzelfde doel en dezelfde waarden.

De Klant

Dat is direct een bruggetje naar het volgende punt: de Klant. Met een hoofdletter K. De Klant is namelijk waar je het allemaal voor doet (denk aan hetzelfde doel). Wil niet iedereen, waar je ook werkt, tevreden klanten? Dat zou wel zo moeten zijn want tevreden klanten zorgen immers voor tevreden medewerkers.

Prettiger werken

De processen lopen beter door doordat verspillingen verwijderd zijn. Het resultaat hiervan is dan dat medewerkers prettiger door kunnen werken zonder vertraging of zelfs het moeten uitvoeren van herstelwerkzaamheden. Dubbel werk is dus geëlimineerd en dan blijft er tijd over om bewust bezig te zijn met de kwaliteit van het product of dienst.

Bron voor verbeteringen

Dat slaat direct op de medewerkers zelf. Zij weten namelijk precies wat er goed of fout gaat en dat wil het management maar al te graag weten. Medewerkers kunnen ervoor zorgen dat processen nog beter gaan verlopen door hun individuele vaardigheden en kennis op een dynamische manier met elkaar te delen.

Betrokkenheid

Omdat medewerkers het beste weten welke verbeteringen doorgevoerd kunnen of moeten worden en dit doorspelen naar de rest van de organisatie, is de communicatie onderling erg belangrijk. Wanneer dit goed gaat ontstaat er meer onderlinge betrokkenheid. Hoe fijn is dat?!

Iedereen kan Lean toepassen in zijn of haar organisatie en op ieder niveau. Lean is namelijk niet alleen verbetertools inzetten, maar het is ook een managementfilosofie die uitgaat van: maximale toegevoegde waarde tegen minimale inspanning en met de beste kwaliteit voor de klant.

Implementatie van Lean kan op verschillende manieren. Je kunt Lean benaderen als een veranderingstraject maar ook als ‘Problem Solving’ tool. Er zijn meerdere varianten en modellen beschikbaar zoals het Lean Thinking model van Womack en Jones, de Plan Do Check Act van William Edwards Deming, het DMAIC model of 8D en Kaizen. Het is vooral doen en het uitproberen van verschillende oplossingen welke door de werkvloer zelf worden bedacht. De energie die hierbij vrijkomt wordt, levert vrijwel direct positieve resultaten op en draagt integraal bij aan het plezier op de werkvloer. En als klant, merk je dat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This field is required.

This field is required.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.